Kommunikationsøvelse


Til kommunikationsøvelsen fik vi inspiration fra Calgary Cambridge modellen, da det er en god guide til at skabe en mere struktureret samt behagelig samtale mellem patient og fagfolk. Vi startede med, at have en indlede samtale mellem patient og sygeplejerske, hvorefter sygeplejersken indhentede information via patientens følelser samt dataindsamling. Herefter formidlede fysioterapeuten informationer omkring genoptræning og de gennemgik tilsammen en fælles plan med mål for protese. Til slut kom lægen, hvor patienten blev udskrevet. Vi har fundet ud af, at man skal have en god indledning og afslutning, for at skabe en struktureret samtale.




Vi fik kritik for ikke at stille nok åbne spørgsmål, da vores patient ikke fik mulighed for at uddybe sine svar omkring smerter og uklarhed omkring udskrivelsen. Vi kunne for eksempel have anvendt VAS-skalaen for at måle patientens smerteintensitet og på den måde kunne vi finde ud af, hvor patienten havde smerter, hvor slemme de var samt hvordan smerterne føltes. Ud fra vores øvelse fik vi også kritik for forflytning og at sygeplejersken og patienten ikke havde mulighed for at tale sammen uden uro fra arbejdsopgaver.  Hvis samtalen foregik i øjenhøjde mellem sygeplejerske og patient, ville sygeplejersken kunne møde patienten og samtalen ville derfor ikke forstyrres af praktiske sygeplejehandlinger. Samtalen kunne for eksempel tage udgangspunkt i patienten og hans bekymringer omkring sin nye livssituation. Vi fik til gengæld ros for at sygeplejersken var god til at lytte og have forståelse for patienten. Samtidigt var hun god til afstemme situationen, så patienten følte sig mere tryg. Fysioterapeuten var god til at involvere patienten, så patienten vidste hvad der skulle ske med hensyn til genoptræning. Til sidst fik vi ros for det tværfaglige samarbejde som bestod af fysioterapeut, sygeplejerske og læge.