Kvalitativ metode
Vi har i gruppen
valgt at anvende den kvalitative metode i form af interviews og observationer. Metoden
er især god, fordi den har fokus på den enkeltes oplevelse og forståelse af problematikken.
Vi har valgt den kvalitative metode, fordi vi ønsker at gå i dybden med vores
problemstilling samt finde frem til de grunde, der lægger bag AC’s utilfredshed
omkring indlæggelses- og udskrivelsesforløbet på sygehuset.
Inden vores interview har vi i gruppen gjort os nogle overvejelser. Vi har forinden gjort det klart, hvor mange der skal deltage samt hvem der skal interviewe, og hvem der skal skrive interviewet ned på papir. Vi har desuden overvejet, hvilke temaer der skal være centrale. Vi har herved fået opbygget et semistruktureret interview ved at dele spørgsmål op i forskellige emner.
Inden vores interview har vi i gruppen gjort os nogle overvejelser. Vi har forinden gjort det klart, hvor mange der skal deltage samt hvem der skal interviewe, og hvem der skal skrive interviewet ned på papir. Vi har desuden overvejet, hvilke temaer der skal være centrale. Vi har herved fået opbygget et semistruktureret interview ved at dele spørgsmål op i forskellige emner.
Vi har i alt valgt at lave tre kvalitative interviews, et med vores kliniske vejleder, et med AC og et med en ergoterapeut. Vi har valgt at interviewe vores kliniske vejleder, som er sygeplejerske, for at få hendes syn på AC's sag samt hvordan hun generelt oplever udskrivelser på sygehuset. Vi har interviewet AC selv, for at få hans historie og oplevelse af udskrivelsen og forløbet derefter. Vi har interviewet en ergoterapeut via mail, for at få information omkring de interventioner, der laves i samarbejde med en patient som AC, samt få et billede af hvordan det tværfaglige samarbejde fungerer, og hvordan de indbyrdes kommunikerer med hinanden.
Vi har valgt at inddrage flere personer, for at få forskellige syn på vores problemstilling. På denne måde har vi fået klarlagt, hvordan både vejleder, AC og ergoterapeut oplever indlæggelses- og udskrivelsesforløbet med AC. Vi har hermed fået belyst vores problemstilling med tre forskellige vinkler, som vi kan bruge i vores analyse af de tre interviews (Malterud, M. 2009, s. 189–196).
Kvantitativ metode
I vores opgave
har vi også anvendt den kvantitative metode i form af en
spørgeskemaundersøgelse. Vi har med denne metode forsøgt at undersøge, hvor
mange der er utilfredse med deres indlæggelses- og udskrivelsesforløb på de danske hospitaler. Vi har fået 114 personer til at
svare på spørgeskemaundersøgelsen over Facebook. Dette har vi gjort for at
skabe et overblik over vores problemstilling. Med den kvantitative metode har
vi haft fokus på mængden samt det at af- eller bekræfte problemstillingen med
statistisk belæg. Med spørgeskemaundersøgelsen har vi forsøgt at lave en
generalisering af problemet, for at finde frem til om der er tale om et
generelt problem eller bare en uheldig oplevelse for AC (Den
store danske. u. år). Herunder ses resultatet af vores spørgeskemaundersøgelse:
Har du oplevet, at du efter en indlæggelse på sygehus, er blevet udskrevet før du følte dig klar til det?
Følte du dig tilstrækkeligt oplyst, da du blev udskrevet?
Oplevede du dårlig kommunikation med de sundhedsfaglige på indlæggelsessted?
Var det nemt at komme i kontakt med kontaktperson/sygehus efter udskrivelse?
Var du selv ansvarlig for at komme i gang med genoptræningsforløb/protese/medicin/få hjemmehjælp?
Analyse af spørgeskema undersøgelse
Ud fra vores spørgeskema, kan vi se,
at der faktisk er overraskende mange, der bliver udskrevet, før de
føler sig klar til det. Hele 29% svarer ja til, at de er sendt hjem
før de ville. Det mener vi er en stor procentdel, ja næsten en
tredjedel.
34% svarer nej til at have fået
informationer nok, da de blev udskrevet. Dette bevidner også en form
for kommunikationsbrist mellem patient og fagperson, når der ikke
bliver udleveret nok information når patienten udskrives.
Undersøgelsen viser også, at 33% ikke
har forstået den information de fik. Endnu et tegn på, at
kommunikationen ikke er tilstrækkelig i mødet med patienten.
Næste spørgsmål bevidner i dén
grad, at kommunikationen ikke er i højsædet blandt sundhedsfaglige.
39% svarer ja til at have oplevet
dårlig kommunikation med fagpersonerne - en bekymrende høj andel
af borgere. 25% svarer, at de syntes det var besværligt at komme i
kontakt med sygehuset senere hen med spørgsmål efter udskrivelse.
47,47% svarer ja til at de selv var
ansvarlige for at starte genoptræningsforløb/at få fat i protese.
Spørgsmålet var med henblik på, om borgerne selv skulle til at stå
for at komme i kontakt med sundhedsfaglige for at komme i gang med
nogle af mulighederne.
I AC's tilfælde var han jo selv ansvarlig for
at komme i kontakt med de rigtige mennesker, for at få gang i
processen om sin protese.
Man skal selvfølgelig ikke kun se på
de resultater vi har fået ud fra vores lille spørgeskema. Det er
vigtigt at se på, at vi har fået 117 besvarelser, men disse
besvarelser udgør jo ikke alle andres mening. Spørgeskemaet er til
en vis grad brugbart (brugbart til vores eksamensprojekt), men da det
er så lille en procentdel af den danske befolkning der har svaret på
den, vil den ikke være brugbar som en større undersøgelse.
For at sammenligne vores spørgeskema
med en anden undersøgelse, har vi kigget på ”Den Landsdækkende
Undersøgelse af Patientoplevelser” fra
2013, udarbejdet af ”Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse på
vegne af regionerne og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse”.
Under
spørgsmålet ”Patienten føler sig tryg ved at skulle hjem”, har
hele 12% givet svaret negativ/meget negativ. 23% giver et negativt
svar på, om de får tilstrækkelig med informationsmateriale (Figur
1, indlagte patienter).
Disse
to svar går en smule hånd i hånd med de resultater vi har fået,
da det også er en stor procentdel der ikke føler sig informeret
tilstrækkeligt.
Dette
område kunne også være et godt sted at tage fat, da det er
vigtigt at patienten er informeret nok til at kunne
fortsætte/genopbygge sin hverdag, og på den måde blive mere
selvhjulpen i dagligdagen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar