Den danske
kvalitetsmodel
Kvalitet indenfor sundhedsvæsenet
bliver beskrevet således: "Den sundhedsfaglige kvalitet omfatter
kvaliteten af de sundhedsfaglige kerneydelser (dvs. forebyggelse, diagnostik,
behandling, pleje og rehabilitering), mens den interpersonele kvalitet vedrører
kvaliteten i samspillet og kommunikationen mellem patient og sundhedsvæsen,
dvs. de såkaldte bløde værdier. Den organisatoriske kvalitet vedrører
tilrettelæggelse af patientforløbet, herunder koordination og
kontinuitet." (Mainz, . et al. 2011, s. 23)
For at sikre kvalitet i Danmark
indenfor sundhedsvæsenet har vi Den danske kvalitetsmodel (DDKM). For at sikre kvalitet, skal DDKM sikre løbende
udvikling af kvaliteten, skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og
forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. (IKAS, u.år A)
Igennem akkrediteringsstandarder skal DDKM understøtte kvalitetsudviklingen og
stimulere læring i sundhedsvæsenet ved at evaluere og synliggøre indsatsen for
at opfylde standarderne. (IKAS, u.år B) Hvis et sygehus opnår akkreditering
betyder det, at det lever op til DDKMs krav og derved lever op til det
nationale niveau med hensyn til kvalitetsikring og kvalitetsudvikling. (IKAS,
u.år C)
DDKM bruger kvalitetscirklen, som
er en del af hverdagens redskaber, for udvikling af kvaliteten i
sundhedsvæsenet. Kvalitetscirklen har
fire trin, men det er ikke obligatorisk at starte med trin 1 og derefter følge
rækkefølgen, man kan starte på hvilket som helst trin. Det løbende
kvalitetsarbejde er dog en konstant brug af alle trinene i kvalitetescirklen.
De fire trin i kvalitetscirklen er:
- Trin 1 er planlægning, hvilket
betyder at der skal forefindes retningsgivende dokumenter, som beskriver hvordan
målet for kvalitet i den givne akkrediteringsstandard nås.
- Trin 2 er sikrelse af udførelse
og implementering af de dokumenter fra trin 1.
- Trin 3 er undersøgelse af
kvaliteten af strukturer og processer samt de leverede ydelser, som skal
forekomme ud fra foregående trin.
- Trin 4 er at handle på
forudgående undersøgelse ved, at vurdere resultaterne og se om der er
kvalitetsbrist. (IKAS, u.år D)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar