Den danske kvalitetsmodel

Den danske kvalitetsmodel
Kvalitet indenfor sundhedsvæsenet bliver beskrevet således: "Den sundhedsfaglige kvalitet omfatter kvaliteten af de sundhedsfaglige kerneydelser (dvs. forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering), mens den interpersonele kvalitet vedrører kvaliteten i samspillet og kommunikationen mellem patient og sundhedsvæsen, dvs. de såkaldte bløde værdier. Den organisatoriske kvalitet vedrører tilrettelæggelse af patientforløbet, herunder koordination og kontinuitet." (Mainz, . et al. 2011, s. 23)

For at sikre kvalitet i Danmark indenfor sundhedsvæsenet har vi Den danske kvalitetsmodel (DDKM). For at  sikre kvalitet, skal DDKM sikre løbende udvikling af kvaliteten, skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. (IKAS, u.år A) Igennem akkrediteringsstandarder skal DDKM understøtte kvalitetsudviklingen og stimulere læring i sundhedsvæsenet ved at evaluere og synliggøre indsatsen for at opfylde standarderne. (IKAS, u.år B) Hvis et sygehus opnår akkreditering betyder det, at det lever op til DDKMs krav og derved lever op til det nationale niveau med hensyn til kvalitetsikring og kvalitetsudvikling. (IKAS, u.år C)

DDKM bruger kvalitetscirklen, som er en del af hverdagens redskaber, for udvikling af kvaliteten i sundhedsvæsenet.  Kvalitetscirklen har fire trin, men det er ikke obligatorisk at starte med trin 1 og derefter følge rækkefølgen, man kan starte på hvilket som helst trin. Det løbende kvalitetsarbejde er dog en konstant brug af alle trinene i kvalitetescirklen. De fire trin i kvalitetscirklen er:

- Trin 1 er planlægning, hvilket betyder at der skal forefindes retningsgivende dokumenter, som beskriver hvordan målet for kvalitet i den givne akkrediteringsstandard nås.

- Trin 2 er sikrelse af udførelse og implementering af de dokumenter fra trin 1.

- Trin 3 er undersøgelse af kvaliteten af strukturer og processer samt de leverede ydelser, som skal forekomme ud fra foregående trin.

- Trin 4 er at handle på forudgående undersøgelse ved, at vurdere resultaterne og se om der er kvalitetsbrist. (IKAS, u.år D)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar