Mindmap af AC
Vi har lavet et mindmap over problemstillingen, så den er mere overskuelig og derfor nemmere for os, at finde ud af hvad vi skal arbejde med.
Vi har lavet et mindmap over problemstillingen, så den er mere overskuelig og derfor nemmere for os, at finde ud af hvad vi skal arbejde med.
Innovationsslangen
Vi har valgt at anvende innovationsslangen ud fra Changepilot, da dette er et redskab, som kan hjælpe os med at strukturere vores arbejde, så vi ved at vi kommer igennem de forskellige processer. Figuren herunder er vores tegning af innovationsslangen, som viser de fem forskellige faser. Vi vil komme på hvad de forskellige faser indebærer.
Vi har valgt at anvende innovationsslangen ud fra Changepilot, da dette er et redskab, som kan hjælpe os med at strukturere vores arbejde, så vi ved at vi kommer igennem de forskellige processer. Figuren herunder er vores tegning af innovationsslangen, som viser de fem forskellige faser. Vi vil komme på hvad de forskellige faser indebærer.
Forventningsafklaring
Den første fase er forventningsafklaring, hvor man skal tilrettelægge
ambitionsniveauet, hvilke områder der skal arbejdes med og hvordan det bedst
mulige udbytte kan opnås. Man skal finde et overordnet område, som man vil
sætte fokus på. Til sidst skal man finde ud af hvor mange personer man vil
inddrage og hvor mange ressourcer man vil anvende (Biegel, R. H. 2006).
I vores gruppe startede vi med at lave et mindmap over alt hvad der er
om patienten, for at få et større overblik. Ud fra dette kom vi frem til det
overdnede problem, at der er fejl i kommunikation ved udskrivelsen, som gør at
patienten selv skal stå for praktiske opgaver i forhold til at få benprotese
men også kontakt til plejepersonale, kommune osv. Dette skaber stor utryghed og
frustration ved den enkelte borger. Alle i gruppen har været aktive og enige om
det er kommunikationen, vi ser som det største problem. Vi vil ud fra
kommunikation arbejde med patientoplevelsen i forbindelse med
udskrivelsesforløbet, samt hvad vi kan gøre som sygeplejersker for at forbedre
udskrivelsesprocessen.
Vi har alle en relevant teoretisk
baggrundsviden med henblik på kommunikation, som gør det muligt at gå i dybden
med vores problemstilling. Derudover er vi hver især engageret i
projektarbejdet og vi alle inforstået med, at bruge den tid der er nødvendig
for at udforme et godt stykke arbejde. Vi håber at opnå en forståelse af
hvordan problemet er opstået. Vi har i tankerne at kontakte den kliniske vejleder
og patienten med henblik på, at få en bedre forståelse for problemstillingen og
hvorfor det hele er foregået som det er og hvor de mener det er et problem.
Derudover har vi også tænkt på at snakke med en ergoterapeut, som har haft meget
med AC at gøre.
Research
Anden fase er research, hvor man
kan inddrage andre personer for, at indsamle data og finde ud af hvordan man
kan forbedre brugerens liv ved en innovation. I denne fase er der flere forskellige
metoder til indsamling af data, dette kan eksempelvis være interviews. Denne
fase er også den, som fylder mest i innovationsprocessen, da man her finder
vigtig viden til hvordan man muligvis kan afhælpe problemet (Biegel, R. H. 2006).
Vi har i vores gruppe valgt at
bruge interview for, at få et bedre indblik i hvordan patienten oplevede
situationen for, at få en idé om hvad der kan forbedres ved
udskrivelsesforløbet. Vi mener det er vigtigt, at have et indblik i patientens
tanker for, at kunne lave en innovation derpå. Vi har også valgt at interviewe hjemmesygeplejersken, som har med patienten at gøre, så vi får to sider af
samme sag. Derudover har vi efterfølgende lavet en spørgeskemaundersøgelse for,
at finde ud af om andre har haft nogle af de samme problemer i forhold til
udskrivelsesprocessen, som der opstod med patienten her.
Analyse og kategorisering
I innovationsprocessens tredje fase
”analyse og kategorisering” skal alt empiri fra researchfasen analyseres og
kategoriseres. Det gøres for at indfange og skabe overblik over mønstre, der
afspejler de følelser og den motivation, der ligger til grund for brugernes
valg og handlinger. På denne måde kan vi bruge vores indsamlet viden til
at skabe en ny praksis, der især opfylder patientens behov, men som også ændrer
pårørendes og sygeplejerskens vilkår (Biegel, R. H. 2006).
Efter researchfasen, hvor vi fik indsamlet både kvalitativ og kvantitativ
materiale, har vi i gruppen analyseret vores empiri. Vi har i vores analyse
gjort brug af diverse teoretikere til at belyse vores problemstilling. Dette
har vi gjort ved at koble teori til vores patient AC. Ud fra vores analyse har vi konkluderet, at kommunikationen på sygehusene
er mangelfuld, hvilket gør at patienter nemt bliver både utrygge og frustreret.
Det er især et problem under udskrivelsen, hvor patienten har brug for både
information og motivation til at klare sig selv fremover. Fagpersoner ser store
udfordringer i den uklarhed, der følger udskrivelsesforløbet, der i AC’s
tilfælde har gjort ham utryg ved at komme hjem. Der er uklare mål for indsatsen,
og det skyldes især envejskommunikation.
Konceptudvikling og
design
Den fjerde fase er
"koncepudvikling og desing", som er en kreativ fase. Her skal man
gerne komme frem til en række ideer og koncepter, som matcher
patienten/brugerens behov. Her bruges viden fra "analyse og
kategorisering" for, at komme frem til ideer. I denne fase kan man bruge
forskellige metoder, til at komme frem til disse innovative ideer, det kan
eksempelvis være diverse brainstorm metoder (Biegel, R. H. 2006).
I denne fase har
vi valgt at lave en brainstorm over alle de innovative idéer, som vi kunne
komme i tanke om. Vi har taget udgangspunkt i vores problemstilling omkring hurtigt
udskrivelsesforløb og udefineret mål for patienten. Vores idéer kan ses
herunder.
Innovativeidéer
Prototyping og test
Den sidste fase består i ”prototyping
og test”. Dette er fasen, hvor der laves prototyper af udvalgte idéer. Prototyperne
bliver testet, hvorved et højt kvalitetsniveau sikres, samt idéerne
understøttes af brugernes behov. Ved at teste prototyperne bliver det muligt at
teste flere idéer, samt forbedre og kassere dem (Biegel, R. H. 2006).
Som prototyping har vi både udarbejdet en app og et
nyt PRI-dokument. I begge tilfælde har vi lavet en tegning over, hvordan disse
kunne se ud og fungere. De kan ses under
fanen ”innovation”.