Innovation

Amputationsguide
Vi har i gruppen udarbejdet en applikation, som skal guide og hjælpe nyopererede patienter med amputation gennem tiden efter udskrivelsen. Applikationen kan også bruges af patienterne før operationen, som en salgs forberedelse, og efter operationen som et hjælpemiddel, hvis spørgsmål eller tvivl melder sig. Amputationsguiden er udarbejdet med flotte, demonstrative videoer, der giver svar på rigtig mange af de spørgsmål som patienterne måtte have.  På siden findes kontaktoplysninger med både telefonnumre og webadresser, hvor man døgnets 24 timer kan kontakte fagprofessionelle. Der findes desuden en guide til de pårørende eller andre støttepersoner, omkring hvad de kan gøre, for at hjælpe den nyopererede patient. Appen er både overskuelig og nem at finde rundt i. Den kommer omkring flere forskellige emner, der er nyttige efter operationen. Der er også videoer med interviews af andre patienter med amputation, der fortæller om deres oplevelser og udfordringer før og efter operation.
 


Nyt PRI-dokument
I vores arbejde med innovationsprocessen er vi kommet på idéen om at skabe et nyt og forbedret PRI-dokument. På sygehuset har de fleste ansatte adgang til PRI, som står for politikker, retningslinjer og instrukser. PRI er Region Nordjyllands dokumenthåndteringssystem, hvor samtlige retningsgivende dokumenter befinder sig.  Der findes blandt mange dokumenter også et retningsgivende opslag om udskrivelse, heri kan de fagprofessionelle orientere sig inden udskrivelse af patienten.  Vi har i gruppen været i tvivl om, hvorvidt fagpersoner benytter sig af PRI-dokumenter, derfor har vi kontaktet flere forskellige afdelinger på Hjørring Sygehus for at få svar. Resultatet kan der læses mere om nederst på denne side.
Vi har i gruppen valgt at udarbejde et PRI-dokument med afkrydsningsfelter, hvilket betyder at de fagprofessionelle skal afkrydse hvert felt, der gennemgås med patienten. Dette skal være med til at sikre, at PRI-dokumenterne bliver brugt eksempelvis under udskrivelse, derudover skal det bidrage til, at patienten føler større tryghed under udskrivelserne, fordi han/hun er sikret, at hvert punkt bliver gennemgået. I bunden af dokumentet findes en knap ”udskriv patient”, hvorpå den fagprofessionelle skal trykke for til sidst at kunne udskrive patienten. Dette gør det nødvendigt for ansatte at bruge PRI hver eneste gang en patient skal udskrives.



Mails fra afdelinger på Sygehus Vendsyssel (Hjørring)
I forbindelse med vores innovation omkring PRI dokumenterne, har vi været undersøgende omkring de forskellige afdelinger på sygehus Vendsyssel og deres brug af PRI. Vi sendte en mail til de forskellige afdelinger, for at belyse emnet. Den mail vi sendte lød sådan:

”Hej ___, vi er en gruppe sygepleje studerende fra UCN i Hjørring, der er ved at lave modul 5 eksamen. I den forbindelse er vi ved at undersøge, om de sundhedsfaglige på de forskellige afsnit på sygehuset her i Hjørring, går ind og læser PRI dokumenterne i tvivls sager. Jeg håber at du har lyst til at komme med et hurtigt svar på, om i tjekker PRI, når i er i tvivl om fx procedurerne for en intervention.”

Fra afdeling 105 
”Hej, det gør vi. For os er PRI retningsgivende dokumenter og dermed ud fra disse, pleje og behandling tilrettelægges.”

Fra Klinik kirurgi, ambulatorium for kirurgi Hjørring 
”Hej, ja vi bruger PRI til opslag.”

Fra afdeling 106 
”Hej, vi tjekker PRI, når vi er i tvivl om forskellige procedurer. Det kan fx være procedurer vi sjældent udfører, men det kan også være nyansatte, der er flittige til at benytte det. Samtidig må vi nok også erkende, at vi ofte først tager den nemme løsning og spørger andre kollegaer, om de kan huske hvordan osv. Hvis vi tilsammen er i tvivl, tjekker vi i PRI. De fleste er tilmeldt nyheder på PRI og har mulighed for at blive opdateret løbende. PRI opleves ikke som særlig let tilgængeligt.”

Fra Billeddiagnostisk afsnit 
”Hej, ja jeg kan bekræfte, at for billeddiagnostikken bruger vi PRI ganske, ganske ofte, da alle vore procedurer jo netop ligger i PRI. Det er både røntgenundersøgelser, intervention, medicinering osv. Så ja, vi bruger det dagligt.”

Fra Klinik Medicin
”Hej, som svar på de spørgsmål vil jeg umiddelbart sige, at da PRI netop er en database for politikker, retningslinjer og instrukser – er det en base, som sygeplejerskerne anvender i deres daglige arbejde med patienterne. Der er en forventning om, at de kender og følger de politikker, retningslinjer og instrukser, der er gældende for deres afsnit i forhold til de enkelte patienter, de har ansvaret for." 

Fra afdeling 404, akut sengeafsnit 
”Hej, PRI er et arbejdsredskab, som vi her på404bruger for at sikre os, at vi følger retningslinjerne.”

Fra Klinisk Anæstesi 
”Hej, det hurtige svar er ja! Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at alle ansatte gør det hver gang de eri tvivl, men jeg vil mene det er det overordnede billede, især hvis man ikke nemmere kan få afklaret sin usikkerhed, f.eks. ved at spørge en kollega”

Fra Akutmodtagelsen 
”Hej, det afhænger meget af hvilke interventioner i tænker på, men ja der søges regelmæssigt i PRI for at finde svaret på procedurer, regler og retningslinjer”

Fra Klinik Akut - Fysioterapien og Ergoterapien 
"Hej. Ja vi anvender altid den kliniske instruks. Alt vores arbejde er beskrevet i kliniske retningslinjer og instrukser. Og der er på hver patienttype udarbejdet en klinisk instruks som følges. Derudover anvender vi instrukser på hvordan vi skal overholde hygiejne, patientidentificere, dokumentere samt udføre vores arbejde sikkert og forsvarligt samt mange flere."


Analyse af spørgsmål om PRI
Ud fra disse svar fra hele 9 forskellige afdelinger med hver deres speciale, kan vi konkludere, at alle afdelinger i større eller mindre omfang bruger PRI dokumenterne til opslag når de er i tvivl om retningslinjerne for procedurer, de f. eks. udfører sjældent. 
Det fremgår af svarene, at de ofte bruger PRI, når de ikke kan finde et svar hos kollegaerne eller et svar på afdelingen. Man kan derfor også konkludere, at problemet ikke er at fagpersonerne på sygehus ikke læser eller ser PRI dokumenterne, problemet er nærmere, at man måske ikke alligevel får videreført retningslinjerne til praksis. 
Grunden til at nogle af retningslinjerne ikke bliver ført ud i praksis, kan være fordi PRI ikke ses som værende ret tilgængeligt. Det kan være svært og en smule uoverskueligt at skulle finde lige det dokument man skal bruge, da der for det første er utroligt mange dokumenter, men også fordi der er så mange dokumenter der henvender sig til en bestemt afdeling, og måske er svaret på ens spørgsmål ikke lige så nemt at finde. 
Herover er vi kommet med en idé til, hvordan man kan sikre, at nogle af disse retningslinjer bliver udført i praksis, og man på den måde kan nå frem til en større patientsikkerhed. 
 For AC's vedkommende var der ikke et videre mål eller en plan for ham, da han blev udskrevet. Dette skabte utryghed for borgeren, og også et større arbejde for ham, selv at komme i gang med at lave en plan for fremtiden.

For at sikre at der ved udskrivelsen er en plan og et mål for genoptræning, foreslår vi at lave et nyt ”afkrydsnings PRI dokument”, der skal bruges til at sikre borgeren efter udskrivelse.  








Ingen kommentarer:

Send en kommentar